fbpx

Nowa Lewica

image_intro_alt

"Bezpieczna rodzina" - pakiet antyinflacyjny Lewicy

PAKIET ANTYINFLACYJNY LEWICY pn. "Bezpieczna rodzina" przygotwany przez parlamentarny Klub Lewicy

Lewica jest ugrupowaniem prosocialnym. PO mimo, że nie jest wiarygodna w socjalność próbuje zawłaszczyć temat i lansuje swoje propozycje, które w dużej mierze podpatrzyła od Lewicy właśnie. Dlatego nie możemy sobie tego co nasze odebrać, tylko się na tym nieść. Portfele w polskich domach są coraz bardziej puste, a to może mocno zniechęcić ludzi do PiS. Naszym zadaniem musi być nieustanne przypominanie, kto jest za to odpowiedzialny i pokazywanie, że Lewica ma na to rozwiązania. Cały czas musimy pokazywać, że PiS to zło, a Lewica jest gotowa do rządów, bo wie jak to robić dobrze i odpowiedzialnie. 

Nasze konkretne propozycje to: Pakiet rozwiązań Lewicy chroniących przed inflacją: "Bezpieczna Rodzina". 

Obejmuje:

1. Podwyższenie rent i emerytur + 12%

2. Obniżenie rat kredytów hipotecznych

3. Podwyżki w budżetówce + 20%

 

Polki i Polacy potrzebują wsparcia. Już teraz wszyscy ponoszą konsekwencje fatalnej polityki rządu i prezesa NBP. razem doprowadzili do tego, że mamy w Polsce dwucyfrową inflację, a co za tym idzie codziennie wyższe ceny, astronomiczne raty kredytowe i coraz trudniejsze wybory, z czego rezygnować: jedzenia, leków, czy może ogrzewania mieszkania. Coraz więcej osób ma problem z tym, żeby wystarczyło im do pierwszego. Mateusz Morawiecki próbuje całą winę zrzucać na wojnę, ale to fatalna polityka PiS doprowadziła do tego, że inflacja wyrwała się spod kontroli. Jeszcze przed wojną PiS rozpaczliwie uruchamiał tarcze antyinflacyjne, które w żaden sposób nikogo już nie chronią. 

Dziś upominamy się o tych, którzy tracą na fatalnej polityce PiSu. Dla emeryta  czy rencistki kilka procent mniej w wartości ich świadczeń, to konieczność podejmowania decyzje z czego rezygnować, jedzenia, leków, czy ogrzewania. Dla Glapińskiego to problem niezrozumiały, bo sama jego premia, to kilka rocznych emerytur. On takich dylematów nie ma. 

Ci, którzy są najbardziej zależni od państwa, nie mogą być ofiarami nieudolności rządzących. Silne i odpowiedzialne państwo ma obowiązek wspierać tych, którzy na to wsparcie zasługują i którzy tego wsparcia potrzebują. Rząd przy inflacji odnotowuje dodatkowe ogromne wpływy z VAT. Moralnym obowiązkiem jest to, żeby się tymi pieniędzmi podzielił z tymi, którym i tak skromne środki pochłania inflacja, za którą odpowiada Morawiecki z Glapińskim

 

ad 1. Zmiana ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Projekt przewiduje wprowadzenie w 2022 roku dodatkowej waloryzacji emerytur i rent od 1 września b.r. Wysokość waloryzacji będzie zależna od poziomu inflacji w pierwszym półroczu i wyniesie około 12%. Waloryzacja z marca wynosząca 7% nie pokryła wzrostu kosztów utrzymania mieszkania (wzrost cen energii o 23,5%) drożejącej żywności czy usług medycznych, stąd odpowiedź w projekcie ustawy. Koszt w 2022 roku to ok. 10 mld zł, które będzie w stanie pokryć FUS

Tezy narracyjne projekt ustawy o dodatkowej 12 procentowej waloryzacji emerytur i rent

Jedną z pierwszych ustaw, które złożyliśmy jako Lewica w tej kadencji w 2019 r., była ta o podwyższeniu minimalnej emerytury do 1600 zł i renty do 1200 zł. Złożyliśmy też projekt ustawy o emeryturach stażowych oraz o włączeniu do okresu pracy, tej wykonywanej na podstawie umowy śmieciowej, aby osoby, które w latach 90-tych były wypychane na umowy cywilnoprawne, mogły chociaż liczyć na emeryturę minimalną. W 2022 r. liczba osób, które nie łapią się na emeryturę minimalną wzrosła do niemal 340 tysięcy.

Dlatego składamy projekt ustawy o drugiej waloryzacji emerytur, która powinna mieć miejsce 1 września 2022 r. i wynosić około 12 procent. W przypadku średniej emerytury będzie to oznaczać około 300 zł podwyżki, a najniższe świadczenie wzrosłoby o około 180 zł.

Taka waloryzacja po prostu emerytom się należy. Szalejąca inflacja zjadła już marcową waloryzację oraz 13. emeryturę. Rząd PiS oszukał emerytów mamiąc ich zapowiedziami drugiej waloryzacji, że świadczenia będą rosnąć tak, aby złagodzić skutki drożyzny. Okazało się, że były to puste obietnice. Rząd wycofał się z planów podwyższenia emerytów, a ich nominat nie zahamował galopującej inflacji.

Polscy emeryci zdani są na łaskę bądź niełaskę PiS. Politycy tej partii przypominają sobie o tej grupie społecznej w okolicach kampanii wyborczej, tuż przed wyborami. Stąd takie pomysły i prezenty jak 13. i 14., a może nawet i 15. emerytura. Ale żyć trzeba tu i teraz. wiele osób nie może czekać na kampanię wyborczą, aż PiS sobie o nich przypomni. Nie można żyć czekając na spełnienie kolejnej obietnicy. Rozwiązania potrzebne są tu i teraz.  Polscy emeryci nie mogą być dzisiaj niczego pewni.  

Zgoda na biedę emerytów to hańba dla polskiego państwa. To również decyzja nielogiczna, ponieważ popadający w biedę seniorzy i tak zwrócą się do państwa o pomoc. Zamiast odbierać im godność, pozwólmy im samodzielnie funkcjonować, po latach pracy na rzecz tego właśnie państwa. 

___________________________________

Projekt - Ustawa z dnia … 2022 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych

 Art. 1. W ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 504) wprowadza się następujące zmiany:

  • po art. 88 dodaje się art. 88a w brzmieniu: “Art. 88a. 1. W roku 2022 emerytury i renty podlegają dodatkowej waloryzacji od dnia 1 września.

2. Waloryzacji podlega kwota świadczenia i podstawa jego wymiaru w wysokości przysługującej ostatniego dnia sierpnia roku kalendarzowego, w którym przeprowadza się waloryzację.

3. W pozostałym zakresie przepisy Rozdziału 2 ustawy stosuje się odpowiednio.”;

  • po art. 89 dodaje się art. 89a w brzmieniu: “Art. 89a. Wskaźnik dodatkowej waloryzacji, o której mowa w art. 88a ust. 1, to średni wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszych sześciu miesiącach roku kalendarzowego, o którym mowa w art. 88a ust. 1, zwiększony o co najmniej 10 % realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w tym samym okresie. Przepisy art. 89 stosuje się odpowiednio.”.

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia

 

Uzasadnienie

 1.     Potrzeba i cel uchwalenia ustawy

Zgodnie makroekonomicznymi z projekcjami, roczna dynamika cen w 2022 r. znajdzie się z 50-procentowym prawdopodobieństwem w przedziale 9,3-12,2%. Oznacza to, że inflacja w całym roku będzie uciążliwa dla wszystkich obywateli. W marcu 2022 r. ceny wzrosły średnio o 10,9%, ale w kategorii nośników energii odnotowano wzrost cen o 23,9%, a w kategorii paliw aż o 33,5%.

Emeryci i renciści są jedną z najbardziej narażonych na inflację grup. Wysokie koszty utrzymania mieszkania oraz wyżywienia zbiegają się z rosnącym kosztem leczenia. Waloryzacja emerytur i rent z marca 2022 r. nie odpowiada na te problemy, ponieważ była mierzona według warunków z 2021 r. Konieczna jest bardziej elastyczna reakcja państwa w postaci dodatkowej waloryzacji od 1 września.

Proponowana dodatkowa waloryzacja w 2022 r. jest wstępem do wprowadzenia systemowego rozwiązania, które pozwoli na lepsze dostosowywanie budżetów gospodarstw domowych niezależnie od bieżącej sytuacji gospodarczej.

2.     Projektowane rozwiązania

Projektodawca proponuje wprowadzenie dwóch przepisów szczególnych do ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. W proponowanym art. 88a przewiduje się dodatkową waloryzację emerytur i rent od dnia 1 września 2022 r. Waloryzacji podlegać będzie kwota świadczenia i podstawa jego wymiaru w wysokości przysługującej w dniu 31 sierpnia 2022 r.

Proponuje się zastosowanie takiej samej procedury jak w przypadku marcowej waloryzacji emerytur i rent, z wyjątkiem dodawanego przepisu art. 89a. Zgodnie z nim wskaźnik dodatkowej waloryzacji to średni wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszych sześciu miesiącach 2022 r. zwiększony o co najmniej 10% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2022 r. W ten sposób wskaźnik będzie uśrednionym poziomem inflacji zwiększonym o co najmniej 10% wzrostu płacy realnej. Prognozowana dodatkowa waloryzacja wyniesie zatem ok. 12% wartości każdej emerytury lub renty.

3.     Źródła finansowania

Koszt wejścia w życie ustawy w 2022 roku wyniesie ok. 10 mld zł i zostanie pokryty z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

4.     Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem unii Europejskiej i braku obowiązku przedstawienia projektu instytucjom Unii Europejskiej

W ocenie projektodawcy przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

 5.     Oświadczenie o notyfikacji zgodnie z przepisami dotyczącymi funkcjonowania krajowego sytemu notyfikacji norm i aktów prawnych

Projekt ustawy nie wymaga przedstawienia właściwym organom i instytucjom Unii Europejskiej w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii, dokonania powiadomienia, konsultacji lub uzgodnienia.

 6.     Konsultacje społeczne

Projekt nie był poddany konsultacjom społecznym.

 7.     Zgodność z Konstytucją RP

Projektodawcy oświadczają, iż przedstawiony projekt ustawy jest zgodny z Konstytucją RP.

 8.  Założenia projektów aktów wykonawczych

Projekt nie przewiduje wydawania dodatkowych aktów wykonawczych.

_______________________

 

ad 2.  Tezy narracyjne dot zamrożenia WIBOR:

Jest to ważna inicjatywa, bowiem raty kredytów szybują i będą szybować ostro w górę. Wiele rodzin boi się, że nie będzie ich stać na spłacanie rat, co może skutkować odebraniem im mieszkań. Winę za to ponosi nie kto inny, jak przyjaciel i bliski współpracownik Jarosława Kaczyńskiego, czyli prezes NBP.

Trzeba przypominać jak wszystkich oszukiwał, bo jeszcze w ub.r. mówił, że nie będzie żadnych podwyżek stóp procentowych. Zachęcał do brania kredytów i kupowania mieszkań.

Dziś mamy już 4,5% i wszystko wskazuje, że przed nami jeszcze wiele takich podwyżek. Zapowiedziała to sama RPP.

Lewica złożyła projekt ustawy o tymczasowym sposobie ustalania stopy oprocentowania w umowach o kredyt hipoteczny ze zmienną stopą oprocentowania.

Ustawa zamraża oprocentowanie kredytów ze zmienną stopą oprocentowania na poziomie z 1 grudnia 2019 r., tj z momentu gdy WIBOR 6M wynosił 1,79%. Ustawa ponadto rozszerza zakres wsparcia kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej, a także zwiększa partycypację banków w finansowaniu tej pomocy.

Jest to ustawa, która zamrozi raty kredytów mieszkaniowych za pierwsze mieszkanie. Projekt zamraża na 12 miesięcy stawkę WIBOR na poziomie z grudnia 2019 roku. Oznacza to znaczne obniżenie rat milionów polskich rodzin. Dziś zyski banków są rekordowe, a polskie rodziny z miesiąca na miesiąc są w coraz gorszej sytuacji. W czasie rosnącej inflacji banki nie powinny nabijać sobie zysków kosztem zwykłych ludzi.

Nasza ustawa chroni rodziny, które płacą raty za mieszkanie, w którym mieszkają. Nie można ich traktować jak inwestorów kapitałowych. Mieszkanie to dla nich nie inwestycja tylko po prostu dach nad głową.

Jak jest dzisiaj? Przy każdej podwyżce stóp procentowych stawka WIBOR rośnie. Banki przerzucają całe ryzyko na kredytobiorców. To dla nich czysty zysk - nie podnoszą oprocentowania lokat i kont oszczędnościowych, a dostają coraz więcej pieniędzy za kredyty.

Podwyżka stóp procentowych nie musi oznaczać wzrostu rat dla zwykłych ludzi. W większości krajów zachodu wysokość stóp procentowych, ustalana przez bank centralny, nie przekłada się automatycznie na ratę kredytu. Kredyty hipoteczne o zmiennym oprocentowaniu to ogromne ryzyko, o którym kredytobiorcy często nie byli informowani.  

Nasze rozwiązanie obniży raty kredytów mieszkaniowych i uchroni polskie rodziny przed bankructwem i eksmisjami.

______________________

Projekt - USTAWA z dnia ……… 2022 r. o tymczasowym sposobie ustalania stopy oprocentowania w umowach o kredyt hipoteczny ze zmienną stopą oprocentowania[1]

 Art. 1. 1. Ustawa określa tymczasowy sposób ustalania stopy procentowej, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 23 marca 2017 r. o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1027 i 2320), zwanej dalej „ustawą o kredycie hipotecznym”, na podstawie której jest obliczana wysokość rat kapitałowo-odsetkowych, w umowach o kredyt hipoteczny dotyczących kredytu hipotecznego oprocentowanego w całości lub w części zmienną stopą oprocentowania kredytu hipotecznego, zwaną dalej „zmienną stopą oprocentowania”.

2. Sposób ustalania zmiennej stopy oprocentowania zgodnie z niniejszą ustawą stosuje się do konsumenta w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 1509 i 2459), który zawarł umowę o kredyt hipoteczny w rozumieniu art. 3 ustawy o kredycie hipotecznym w celu nabycia pierwszej nieruchomości przeznaczonej na własne potrzeby mieszkaniowe, zwanego dalej „osobą uprawnioną”.

3. Ustalenie zmiennej stopy oprocentowania zgodnie z ustawą nie stanowi zdarzenia regulacyjnego.

4. Ustawa nie ma zastosowania do kredytów hipotecznych udzielonych po dniu 31 grudnia 2021 r. lub w walucie innej niż złoty.

Art. 2. 1. Ustalenie zmiennej stopy oprocentowania następuje na wniosek osoby uprawnionej, składany do kredytodawcy, o którym mowa w art. 4 pkt 8 ustawy o kredycie hipotecznym, zwanego dalej „kredytodawcą”.

2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1, osoba uprawniona:

  • podaje imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, o ile został nadany, numer dowodu osobistego albo rodzaj i numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz numer identyfikacyjny umowy kredytowej;
  • składa oświadczenie o wykorzystaniu kredytu hipotecznego na pierwszą nieruchomość przeznaczoną na własne potrzeby mieszkaniowe, którego wzór określa załącznik nr 1 do ustawy.

3. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, osoba uprawniona składa pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2021 r. poz. 2345 i 2447).

Art. 3. Dla kredytów hipotecznych oprocentowanych:

  • w całości zmienną stopą oprocentowania, stopa ta przyjmuje wartość stałą, równą stopie oprocentowania kredytu hipotecznego ustalonej na dzień 1 grudnia 2019 r.;
  • w części zmienną stopą oprocentowania, dla części oprocentowanej zmienną stopą oprocentowania, stopa ta przyjmuje wartość stałą, równą stopie oprocentowania części kredytu hipotecznego podlegającej zmiennemu oprocentowaniu ustalonej na dzień 1 grudnia 2019 r.

– na okres 12 miesięcy od dnia ustalenia zmiennej stopy oprocentowania, nie dłużej jednak niż do dnia przypadającego po upływie 15 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

2. Jeżeli wysokość marży służącej do ustalenia zmiennej stopy oprocentowania zgodnie z ust. 1 jest wyższa niż wysokość marży służącej do ustalenia zmiennej stopy oprocentowania na dzień wejścia w życie ustawy, to marża ta zachowuje wartość z dnia wejścia w życie ustawy. Pozostałe zasady ustalania zmiennej stropy oprocentowania wynikające z ust. 1 stosuje się.

Art. 4. Kredytodawca ustala zmienną stopę oprocentowania i przekazuje osobie uprawnionej informację o ustaleniu wysokości zmiennej stopy oprocentowania wraz z nowym harmonogramem spłat, zgodnie z określonym w umowie o kredyt hipoteczny sposobem przekazywania informacji, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w art. 2 ust. 1.

Art. 5. W ustawie z dnia 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 298) wprowadza się następujące zmiany:

  • w art. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2)       wartość wskaźnika RdD przekracza 30%, lub”;

  • w art. 16a ust. 3 otrzymuje brzmienie:

            „3. Kwartalne wpłaty kredytodawców nie mogą przekraczać równowartości iloczynu wartości bilansowej brutto posiadanego portfela kredytów mieszkaniowych, o której mowa w ust. 2, oraz stawki wynoszącej 2,5%.”.

Art. 6. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

[1] Niniejszą ustawą zmienia się ustawę z dnia 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej.

_______________________________

 

ad. 3  Tezy narracyjne - podwyżki dla budżetówki:

Rok temu Lewica domagała się podwyżki dla budżetówki w wysokości 12%. Wtedy słuchając zapewnień prezesa Glapińskiego nikt nawet nie przypuszczał, że będzie aż tak źle i inflacja wystrzeli do takich poziomów. Dlatego dziś składamy autopoprawkę do naszej ustawy o zmianie ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej , tak by podwyżki w sferze budżetowej wyniosły 20%.

Dobrze, że inne partie, nawet te liberalne dostrzegły dobre propozycje Lewicy. Pora by teraz taką konieczność dostrzegła również partia rządząca. Państwo nie może oszczędzać kosztem biedniejących obywatelek i obywateli. Zwłaszcza tych, którzy pracują w sektorze państwowym. Bez nich nasz kraj stanie.

_______________________________

Autopoprawka do projektu ustawy o zmianie ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (EW-020-617/21)

  • w art. 1 wyrazy “112%” zastąpić wyrazami “120%”;
  • 2 nadać brzmienie: “Art. 2. Rada Ministrów przedłoży Radzie Dialogu Społecznego, a także ogólnokrajowym organizacjom związków zawodowych zrzeszających pracowników państwowej sfery budżetowej w celu wyrażenia opinii, nową propozycję średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2022 w terminie 30 dni od dnia wejścia ustawy w życie. Przepisy art. 29p ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się odpowiednio.”;
  • użyte w pkt 2 i 3 uzasadnienia wyrazy “112%” zastąpić wyrazami “120%”.

 

         KWIECIEŃ - 2022R.                                                                                            PARLAMENTARNY KLUB LEWICY 

 

 opr.[al]

 

Newsletter

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!
W związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 o ochronie danych, wyrażam zgodę na gromadzenie, przetwarzanie oraz wykorzystywanie przez Nową Lewicę przekazanych przeze mnie danych osobowych w celach informacyjnych i promocyjnych związanych z działalnością Nowej Lewicy w celach administracyjnych na użytek newslettera, w szczególności wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną newslettera oraz informacji o przedsięwzięciach organizowanych lub współorganizowanych przez Nową Lewicę, a także informacji o bieżących wydarzeniach politycznych. Czytaj dalej...
Polityka prywatności | Polityka cookies © 2021 Nowa Lewica. Projekt i wykonanie: Hedea.pl

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Rozumiem